BikeParc

bikeparc

Al vele jaren zoekt de Enterse Motor Club naar een eigen terrein waar de motorsport te beoefenen valt. Dat leek er eind jaren 90 van de vorige eeuw te komen, maar uiteindelijk zat er niet meer in dan de bouw van een onderkomen voor EMC-activiteiten dat de toepasselijke naam ’t Kluphoes kreeg. Toen het klaar was, kon meteen het halve eeuwfeest worden gevierd.

Een clubcomplex zat er op die plek niet in, de plannen daarvoor werden op een laag pitje gezet. Het huidige bestuur wil de EMC verjongen en vernieuwen. Zo werden al het clublogo en de huisstijl opgefrist, en datzelfde gaat gebeuren met de website. Ook tuigden de bestuurders de plannen weer op voor een eigen clubterrein, een zogeheten Bikeparc. Ze struinden de directe omgeving van Enter af naar een geschikt perceel.

Dat vonden ze uiteindelijk aan de Rondweg: twee weilanden, grenzend aan de A1.  Het vrijliggende gebied met een oppervlakte van ca. 17.000 vierkante meter ligt aan de zuidwestkant van het dorp, net voorbij autosnelweg A1. De Enterse Sport Federatie koopt het, en de EMC wordt de huurder. „We willen als sportclub graag iets doen voor de Enterse gemeenschap”, zegt EMC-voorzitter Wouter Visser. „En dat kunnen we het beste met een eigen oefenterrein. Het is puur bedoeld voor de rijders  om de behendigheid op hun e-bike beter onder de knie te krijgen.”

Ronkende crossmotoren zijn straks uit den boze aan de Rondweg. „Daarom gaat het ook een Bikeparc heten. Van wielersporters tot aan elektrische motoren heten we er welkom. Ze kunnen er terecht voor alle trainingsfaciliteiten. We zijn ook in gesprek met de Toerclub Enter voor een samenwerking, zodat zij ook gebruik kunnen gaan maken van het complex.” Die vereniging telt zo’n 170 leden, de EMC kent een achterban van omstreeks 250 aangesloten leden.

Een echte crossbaan wordt sowieso niet gesitueerd aan de Rondweg. Visser: „Die zijn er al genoeg in de regio, bijvoorbeeld in Holten, Markelo en Hellendoorn. Wij willen ons richten op de toekomst van de elektrische motorsport en dus ook de jeugd. De elektrische motoren zijn enorm in  opkomst. Ik verwacht dat over pakweg 10 jaar iedereen gewoon daarop rijdt en niet meer anders weet. Natuurlijk zijn er EMC-leden die het niks vinden en benzine willen ruiken. Maar dat is een minderheid. En ik denk dat als je jongeren wilt bereiken en dat blijft essentieel voor onze clubtoekomst, dan moet je wel aan de elektrische motoren.”

Hij ziet een toename van jeugdige vrijwilligers die helpen bij de vaste hoogtepunten uit elk EMC-jaar, de Supermoto en de Reggerit (enduro). „Dan schakelen we zo’n 100 mensen in, en daar zitten ook zeker 20 jonge jongens bij. Ze zijn heel geïnteresseerd in de motorsport en willen graag elektrisch rijden. We zijn voornemens ook elektrische motoren aan te schaffen, waarmee men van jong tot oud op het Bikeparc aan de slag kan. Zo wordt de belangstelling alleen maar groter.”

De EMC-preses benadrukt dat aanleg van een commercieel bikepark, zoals die al te vinden zijn in Amsterdam en het Noord-Brabantse Wanroij, beslist niet de bedoeling is. Wij willen als EMC onze leden en niet leden de kans geven om kennis te maken met E-biken. Er komt geen echt circuit, meer oefenstroken met hoogteverschillen, obstakels en vlinder- en balansbruggen. En verder hooguit een opbergschuur en parkeerplaatsen. De aanleg moet low-budget en met veel inzet van onze leden uitgevoerd worden.”

Opmerkelijk is dat de club op het complex de natuur met een meanderende opzet z’n gang wenst te laten gaan. „Aan de voorkant vind je nu knotwilgen, die blijven er staan. En doordat we geruisloos en zonder uitlaatgassen daar onze sport  beoefenen, dragen we ook bij aan de reductie van de stikstofuitstoot. Dat is toch mooi meegenomen. Het wordt er alleen maar beter op, daar aan de Rondweg.”

We zijn in gesprek met de buurt over de ontwikkelingen en we houden ons aan de regels. Noaberschap staat hoog in het vaandel van de EMC.